Korrektúra 2010

Feltett kérdések

Kérdező: ( 2010.11.15. ) Kovács Adrienn
Kitől / milyen témában kérdez: Kolosi Péter
Kérdés: Valóban igaz a hír, hogy az RTL Klubért és az érdekeltségi körbe tartozó további csatornákért külön díjat kell fizetni január 1-től?
Kérdező: ( 2010.11.15. ) Styx
Kitől / milyen témában kérdez: Pach Ferenc
Kérdés: Biztosított-e az MTI jövője? Az új politikai környezet milyen változásokat okoz a Távirati Iroda működésében?
Kérdező: ( 2010.11.15. ) madarasz
Kitől / milyen témában kérdez: Szalai Annamária
Kérdés: Kiskorúak védelméről: Hiába megy este tíz után egy horrorfilm, ha a műsorajánlóban egész nap szórják az ijesztő snitteket róla. Nem lehetne (szigorúbban) szabályozni ezt?
Válasz:

Kedves madarasz!

A Médiatanács a műsorok előzeteseit, bereklámozó szpotjait ugyanúgy ellenőrzi, mint magát a műsorszámot. A szabályozás egyértelmű: a műsor előzetes nem tehető közzé olyan időszakban, amikor az általa bemutatott, ismertetett műsorszám sem lenne közzétehető. A hatóság monitoring-rendszere egyedülálló Európában, folyamatosan figyeljük a műsorokat, és amennyiben a műsor előzetesekben megsértik a médiatörvény kiskorúakra vonatkozó rendelkezéseit, meghozzuk a szükséges döntéseket.

 

Kérdező: ( 2010.11.15. ) kivancsi.79
Kitől / milyen témában kérdez: Gajdics Ottó
Kérdés: Az új politikai környezet újrapozicionálja a Hír TV-t is. Lesznek változások a működésben? (Pl: finanszírozás)
Kérdező: ( 2010.11.16. ) K.Péter
Kitől / milyen témában kérdez: Magyar Rádió vezérigazgató
Kérdés: Van-e jövője a regionális rádiózásnak, megmarad-e az MR 5 vidéki stúdiója, ha igen, kapnak-e egy új, közös frekvenciát, marad-e a napi 12 órás adásidő?
Kérdező: ( 2010.11.18. ) Németh Tamás
Kitől / milyen témában kérdez: Somlói Zsolt, Mindshare
Kérdés: Mekkora az állam súlya a reklámpiacon? Mekkora a részesedése a reklámtortából az állami médiumoknak, és mekkora az állam és az állami cégek összes költése? Fontos-e, hogy hol költ egy Szerencsejáték Zrt. vagy egy MÁV Zrt.?
Kérdező: ( 2010.11.19. ) Balogh Barnabás
Kitől / milyen témában kérdez: Jónás István
Kérdés: Milyen változásra lehet számítani az MR adóinak műsorstruktúrájában?Milyen lesz a Kossuth?Mivel szeretné a Bartók rádió hallgatottságát növelni?Nem lehetne ide a komolyzenén kívül más,sehol sem hallható,zenei műfajokat,rétegzenét(blues,klasszikus,progresszív rock stb.) is bevenni a jazz mellé,esetleg így növelvén a hallgatottságon?Mi lesz a Petőfivel?Milyen műsorstruktúrát képzel ide?Marad a fiatalok rádiója is az MR2?Azok viszont akik a régi petőfis magazinműsorokat is szerették,rájuk is gondolnak majd?Lesz sportműsor,sportmagazin országos URH frekvencián?Ha lesznek zenés műsorok,selectorokban,vagy valós zenei szerkesztésben gondolkodik?
Kérdező: ( 2010.11.23. ) Szabó Zsófia
Kitől / milyen témában kérdez: tartalomszabályozás
Kérdés: Valószínűnek látja -e, hogy a jog révén meg lesz határozva a közszolgálati és a kereskedelmi csatornákon sugározható műsorok tartalmi kritériumrendszere? Reális elvárás, hogy minőségi műsorokat nézhessünk? Valahogy biztosítani kéne az értékek, a valós értékek közvetítését...
Kérdező: ( 2010.11.23. ) Balogh Béla
Kitől / milyen témában kérdez: Szalai Annamára
Kérdés: Kedves Annamária!
A Magyar Rádió előző vezetése szinte teljesen kiirtotta a sportközvetítéseket a rádióból, a szinte hallgathatatlan MR6-ra száműzve. A december 7-én kezdődő női kézilabda Európa-bajnokság is ott lesz hallható, aki tudja fogni. Korábban ezeket a nagy sporteseményeket a Petőfi/Kossuth rádióban lehetett hallani. Van-e arra remény, hogy ez a jövőben is így lesz?
Kérdező: ( 2010.11.24. ) Dr.Braunitzer Gábor
Kitől / milyen témában kérdez: Szalai Annamária/MR2
Kérdés: Tisztelt Szalai Annamária!

Az utóbbi időben olyan hírek láttak napvilágot, amelyek nem csak bennem, számos más zenészben, és - tágabb értelemben - értelmiségiben is aggodalmat keltettek, politikai hovatartozástól függetlenül. Zenészként, előadóként azért, mert az érvényesülésünk komoly lehetőségét látjuk veszélyben, értelmiségiként pedig azért, mert az értelmiségi lét lényegi vonása - legalábbis, ami ez ügyben a személyes véleményemet illeti - a kultúra (ezen belül is hangsúlyosan a nemzeti kultúra) iránti felelősség érzése, és ezen felelősség felvállalása.

Bevezetőm után úgy gondolom, már tudja, az MR2 Petőfi Rádió ügyéről van szó.

Hangsúlyozom, hogy levelemet a különféle médiumok útján hozzáférhető információkra, és az Önnel az utóbbi időben készült beszélgetésekre alapozva írom. Sajnos nem tudhatom pontosan,az általam hozzáférhető információk közül mi tükröz pillanatnyi (és az óta már túlhaladott) álláspontot, és mi az, amelyet az Ön és az NMHH részéről szilárd tervnek tekinthetünk. Úgy érzem azonban, hogy ha ezeknek az értesüléseknek csak fele is igaz, már jó okom van Önhöz levélben fordulni.

Hasonlóképpen nem látok bele az MR2 pénzügyi számadataiba, és nem vagyok médiaszakember sem- éppen ezért a rádió üzemeltetését illető médiaszakmai kérdésekben nem áll szándékomban az Ön álláspontját vitatni.
Két lényeges szempontot azonban szeretnék az Ön figyelmébe ajánlani. Olyan szempontok ezek, amelyek bárki által könnyen ellenőrizhetőek, és talán érdemesek arra, hogy hangsúlyosabban vegyék őket figyelembe az MR2 Petőfi Rádiót illető döntések meghozatalánál.

Zenészként a kevésbé ismert zenészek szempontjáról/szempontjairól szeretnék szólni. Az MR2 Petőfi Rádió 2007-es átalakítása előtt országos rádiócsatornán sugárzásba kerülni gyakorlatilag szép álom volt. Teljesen mindegy volt, az adott zenekar vagy előadó mennyire igényes vagy éppen közérdeklődésre potenciálisan számot tartó produkciót tudott felmutatni, pénz és médiakapcsolatok nélkül lehetetlen volt adásba kerülni. Ebben a helyzetben az MR2 komoly változást hozott. Nem csupán adásidőt biztosított eddig ismeretlen magyar előadóknak, de lemezkiadói tevékenységgel, élő koncertek szervezésével és interjúkkal is segítette ismertté válásukat - a közönség nem kis elégedettségére. Az elmúlt 3 évben a magyar könnyűzene életre kelt, ezzel párhuzamosan pedig a közönség alternatívát kapott a külföldről importált tömegkultúrával szemben. És, hogy egy korábbi felvetését cáfoljam: a magyar rockzenének ebben a repertoárban kiemelt szerep jutott, és ezt egy olyan magyar rockzenekar frontembereként, amelynek az MR2 segített kitörni a névtelenségből és a perspektívátlanságból, magam is tanúsíthatom. Mindezzel a tevékenységgel az MR2 azt a feladatot vállalta önként magára, amit például a skandináv országokban az állam végez el: színteret és infrastrukturális hátteret biztosított a könnyűzenei kultúra újabb résztvevői számára, ezzel erősítve a kultúra ezen jelentős szegmensének folytonosságát. Azt pedig, hogy ez a szegmens mekkora társadalmi jelentőséggel bír, Önnek, mint médiaszakembernek aligha kell bővebben kifejtenem. Bármely olyan törekvésnek, amely ennek a kultúraszervezői tevékenységnek a leépítésére törekszik, számolnia kell az azonos értékű pótlás erkölcsi kötelezettségével - az erkölcsi kötelezettség terminus használata pedig már át is vezet ahhoz a szemponthoz, amelyet értelmiségiként kell az Ön figyelmébe ajánlanom.

A magyar kultúra folytonossága mindannyiunk érdeke. A magyarság a történelem folyamán mindig sajátos színt képviselt kultúrájával, és nem csupán képviselt: a magyar kultúra élő, folyamatosan fejlődő, minden nap tapasztalható valóság. A zenei kultúra szempontjából az MR2 ezt mutatta meg az elmúlt három évben, mi több, ezt tette népszerűvé. Az MR2-t hallgatva megbizonyosodhattunk arról, hogy a magyar zenei kultúra nem valami régi, csupán a középiskolai tankönyvek érdeklődésére számot tartó jelenség, hanem itt él közöttünk- ahogyan az alkotók is. Ez természetesen messze nem jelenti kulturális hagyományaink tagadását vagy lekicsinylését! Nem is jelenthetné, hiszen alkotóként mindannyian ezekre építünk. Az MR2 - azt gondolom, ezt minden túlzás nélkül mondhatom - eggyel több okot adott a magyar fiatalságnak arra, hogy büszke legyen arra, hogy magyar. Ez, úgy gondolom, megkérdőjelezhetetlen érv az MR2 közszolgálatisága mellett, és talán elgondolkodtató az Ön egyik kijelentésével kapcsolatban is, mely szerint egy ilyen szűk rétegnek (mint a magyar könnyűzenét kedvelő fiatalság) luxus külön adót fenntartani. Magam is jobb érzéssel és nagyobb lelkesedéssel tartozom egy olyan kultúrához, amely aktívan és alkotó módon munkálkodik saját fennmaradásán, mint egy olyanhoz, amely csak a múltjában létezik, a jelenből pedig csak más kultúrák importja jut neki. Hiszem, hogy nem luxus a magyar kultúra jelene iránti lelkesedést ápolni, és ezért egy rádiócsatorna fenntartása egyáltalán nem nagy ár. Ezzel együtt hiszem azt is, hogy az MR2 Petőfi Rádió tevékenységének vagy műsorszerkezetének radikális megváltoztatása az élő magyar kultúra egy szegmensének elhallgattatása- ezzel pedig visszatértünk az erkölcsi kötelezettségek korábban már érintett kérdéséhez. Azon idők, amikor a magyar kultúra folytonossága iránti erkölcsi kötelezettség az azért felelősök körében nem számított, a magyar történelem legvészterhesebb időszakai közé tartoznak.

Ezzel megköszönöm, hogy levelemre időt szakított, és remélem, az általam elmondottakat megfontolásra érdemesnek találja.

Tisztelettel mindazon előadók és hallgatók nevében, akiknek az MR2 kulturális tevékenysége fontos:



Dr. Braunitzer Gábor
kutató, énekes, dalszövegíró


Szeged, 2010. november 24.